A magnézium szerepe a depresszió kezelésében

This post is also available in: English (angol)

A depresszió gyakori mentális állapot, amely világszerte és hazánkban is számos embert érint. A depresszió ellen hatékony és természetes fegyver lehet a magnézium is, ahogy arra az amerikai Országos Biotechnológiai Információs Központ (NCBI) kutatása rávilágított.

A kutatás során 126 férfit és nőt vizsgáltak, akiknél enyhe vagy közepes fokú depressziót állapítottak meg korábban. Közülük 62 embernek 6 héten keresztül napi 248 mg magnéziumot (magnézium-kloridot) adtak, majd a következő 6 héten megvonták tőlük a magnéziumot, míg a kontrollcsoport esetében éppen fordítva jártak el: az első 6 héten nem kaptak magnéziumot, a rákövetkező 6 hétben viszont 248 mg-ot.

Study: How Magnesium Supplementation Could Help with Depression

Gyors hatású segítség

A résztvevőknek kérdőíveken kellett jelölniük depressziójukkal és szorongásukkal kapcsolatos aktuális érzéseiket, illetve ezek erősségét. Az eredmények alapján amikor a résztvevők kaptak magnéziumot, depressziójuk és szorongásuk pontszámai is jelentősen javultak a korábbiakhoz képest, és kevésbé voltak hajlamosak fejfájásra. Azokban a hetekben, amikor nem kaptak magnéziumot, depressziójuk a kutatást megelőző időszakéhoz volt hasonló, míg szorongásuk erősödött. A kutatásban résztvevők tünetei átlagosan 2 hét után javultak, miközben szedték a magnéziumot, így a készítmény gyors hatású segítség lehet az enyhe és közepes mértékű depresszió kezelésében.

Hogy működik pontosan a magnézium?

A magnézium számos – nagyjából 300 – biokémiai reakcióban vesz részt a szervezetben, melyek közül több is az energiatermeléshez kötődik, illetve hatással van a hangulatot vezérlő neurotranszmitterek szintézisére. Ha hiányos szervezetünk magnéziumkészlete, ezek közül számos kémiai reakció csak korlátozott mértékben megy végbe.

A magnézium természetesen nem az egyetlen ásványi anyag, amelyre a neurotranszmittereknek szüksége van, hiszen a B-vitaminok – különösen a B12, a B9, a B6 és a B3 – is részt vesznek ezekben a folyamatokban. Hiányuk nemcsak a hangulatot, hanem a memóriát és az általános agyműködést is befolyásolja.

Emellett az omega-3 és -6 esszenciális zsírsavak egyensúlya is lényeges, hiszen ezek részei az idegsejtek membránjának, és fontos szerepet játszanak ezen sejtek kommunikációjában. Ha ezek hiányában rosszabb a kommunikáció köztük, akkor ez hatással van a memóriára, a hangulatra és az általános állapotunkra. A D-vitamin hiánya pedig szintén gyakori probléma, amely hozzájárulhat a depresszióhoz.

Forrás: Natural Society